England/Skottland-Brothers in arms

Publicerad 2011-04-27 22:07:03 i Allmänt,

Del 3/4
Sista morgonen i Liverpool och den sista engelska frukosten åt vi innan vi begav oss norrut. Till Newcastle. Dagen innan hade vi ätit frukost i ”fel rum”. Vi hade ätit frukost i ett specialanpassat sällskap, nämligen ”The Skills”. Som är en pensionärsresa. Haha! Inte konstigt att vi fick vissa blickar på oss. Hur eller hur så kringlade vi oss uppåt på de brittiska öarna. Vi nådde York, där vi skulle byta tåg och vi fick ett litet uppehåll på knappt en timme där. Gick på den berömda muren som slingrar sig genom stora delar av York. Gammal stad, dock väldigt vacker med fin natur och nyutslagna blommor. De är nämligen lite tidigare i puberteten i ämnet vårtecken. Fortsatte sedan vår tur mot Newcastle. Med x-antal skitgubbar spelade och en tågtoalett som fått stopp under halva resan var vi framme. Äntligen. Tryckte i oss varsin Subway-macka och gick mot resan höjdpunkt för mig. St.James´s Park.

Hemmaarenan för Newcastle United. Mäktigt. Jag kände mig otroligt tacksam till mina bröder och min familj över vilken fantastisk present de gett mig. I det ögonblicket önskade jag verkligen inte att vi skulle åka hem dagen efter. Match skulle spelas här mot Manchester United på tisdagen. Bittert, för vi hade biljetter ju och så flyttades matchen.Tog mycket kort, köpte souvenirer och såg Newcastles egna pub, Toon army Pub. Känslan av att 65000 skulle vråla här i övermorgon var konstigt. Allt var öde just nu. Matchen slutade 0-0 i tisdags. Bra. Det började bli kväll och vi hoppade in i en taxi för att se speedway. Näst högsta ligan i England. Newcastle Diamonds vs Leicester Lions. Hemmalaget gick segrande ur striden med 50-40 tror jag det blev tillslut.

Kul att se hur det gick till med speedwayen här, mycket mindre hårda regler i jämförelse med Sverige. Nicki Pedersen dök upp och farsan passade på att posa med stjärndansken och jag fotade de båda. Bilden finns på min facebook-sida. Den nya ljuddämparen var på och visst var ljudet annorlunda, men inte så där extremt mycket soom jag trodde. Direkt när heat 15 vinkades i mål begav vi oss från arenan via taxi. Vi skulle nu lämna England för den här gången och åka tillbaka till Skottland och Edinburgh.

Framme i whiskeyns förlovade land köpte vi en ganska smaklös pizza och somnade på ett mycket nytt, modenrt hotell mitt i de gamla stenbyggnaderna i huvudstaden. England och Skottland består mycket av tegel. Vissa hus har rasat samman och man får en känsla av Östeuropa på vissa ställen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela